Support Engineer Roy Jansen beantwoordt de vraag achter de vraag
Gepubliceerd op 22 april 2024 door Roy Jansen, Support Engineer, EPLAN B.V.
Het zijn gouden tijden voor engineers: door de voortschrijdende technologie biedt hun vak steeds meer mogelijkheden. Daarnaast groeit de vraag naar technische personeel. Leuk werk genoeg dus! Waarom koos Support Engineer Roy Jansen uit alle openstaande vacatures juist voor Eplan?
In februari 2024 begon Roy Jansen in zijn nieuwe functie als Support Engineer bij Eplan. In dit blog vertelt hij over zijn werk. Waar heeft hij op gelet in zijn zoektocht naar een nieuwe baan, wat maakt zijn werk zo interessant en welke doorgroeimogelijkheden heeft hij?
Een match
“Past mijn visie bij die van mijn werkgever?”, dat was voor Roy een belangrijke vraag in de zoektocht naar een nieuwe baan in de engineering. Eplan was op dit vlak een duidelijke match. “In de paneel- en machinebouw moeten we met steeds minder technisch personeel, complexere werkzaamheden uitvoeren. Dat vraagt om een andere efficiënte manier van engineeren.” Eplan kijkt daar ook zo tegenaan. Sterker, de Eplan producten zijn speciaal ontwikkeld om paneel- en machinebouwers slimmer te laten werken. “In sollicitatiegesprekken viel op dat er technische werkgevers zijn die hun kop in het zand steken. Ze zeggen: elk product dat wij maken is uniek, dus wij veranderen onze werkwijze niet. Bij Eplan is dat wel anders. Hier wordt vooruitgedacht; hoe kunnen wij klanten zo goed mogelijk helpen om hun toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden? Dat sprak mij meteen aan.”
Tekst, screenshots en video’s
Voordat Roy bij Eplan aan de slag ging, werkte hij twaalf jaar als Hardware Engineer. In die jaren ontwierp en bouwde hij veel verschillende soorten panelen en machines met behulp van Eplan. “Die achtergrond helpt mij in mijn dagelijks werk, waarin ik uiteenlopende gebruikersvragen over het Eplan platform beantwoordt. Deze kunnen over van alles gaan, van het inrichten van Eplan programma’s in een lokale IT-omgeving voor tot het routeren van verbindingen in ProPanel”, licht Roy toe. De meeste vragen komen binnen via het ticketsysteem. Dat is een online klantomgeving, het Eplan Solutions Center. “Soms kan ik de oplossing in de vorm van tekst geven. Maar vaak maak ik ook screenshots van Eplan met pijlen waar gebruikers op moeten klikken of onder welk tabblad ze bepaalde informatie kunnen vinden. Is een oplossing echt lastig uit te leggen? Dan maak ik af en toe ook een video.”
De vraag achter de vraag
Wat is de oorzaak van een gebruikersvraag? “Wij proberen altijd de vraag achter de vraag te achterhalen. Dat helpt om een probleem op te lossen en te voorkomen dat dit nog eens optreedt”, zegt Roy. “Zo vroeg een gebruiker mij laatst hoe hij de codering goed kon krijgen. Toen ik het onderzocht bleek dat dit kwam door de tekenwijze. Door de onderdelen anders in het schema te plaatsen, losten we voor een groot deel de vraag al op. Het was leuk om op deze manier de klant te helpen.”
Samen oplossen
Als Support Engineer krijg je soms best diepgaande vragen. Roy: “Dan moeten we zelf in Eplan uitzoeken waar het probleem zit. Daarbij spar ik ook vaak met collega’s. Dat kan ook makkelijk, je tikt gewoon even degene aan die naast je zit.” Deze laagdrempelige manier van overleggen is typerend voor de sfeer op de werkvloer. Bij Eplan is iedereen makkelijk benaderbaar, ook managers en buitenlandse collega’s. “Geregeld schakelen we ook onze internationale collega’s in als er een vraag is waar wij niet uitkomen.”
Om het Eplan Platform te leren kennen, volgde Roy het vaste inwerktraject. Dat bestaat uit o.a. het volgen van Eplan trainingen, doornemen van eLearnings, bijwonen van interne workshops, een certificering en sparren met collega’s. Daarbij word je begeleid door een buddy. Er zijn verschillende doorgroeimogelijkheden. Roy: “Zo heb ik de vacature opgevuld van iemand die Trainer is geworden. Ook is een internationale carrière mogelijk.” Roy heeft de ambitie om Eplan Consultant te worden. “Met het werk als Support Engineer duik je nog dieper in de verschillende Eplan programma’s en je leert de organisatie goed kennen – de ideale voorbereiding om door te groeien in de functie van Eplan Consultant.”
Bekijk de openstaande vacatures of stuur ons een open sollicitatie.