Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen
Gepubliceerd op 21 november 2019 door Ernest Kappers, Voormalig Product Marketing Manager, EPLAN B.V.
Toen Productmarketing Manager Ernest Kappers bij EPLAN kwam, stond industriële software nog in de kinderschoenen. Na meer dan dertig jaar werkt hij hier nog met evenveel plezier en enthousiasme. De Smart Industry-revolutie motiveert hem om oplossingen dicht bij het primaire proces van de klant te bieden.
"In 1981 bracht IBM de personal computer uit. Geen kamervullende mainframe, maar een computer die op een bureau paste! Deze vinding veranderde het ICT-landschap volledig. Ik werkte bij een groot bedrijf in specialistische elektronica, maar mijn hart lag bij de mogelijkheden die deze revolutie bood. Industriële software was een nieuwe wereld. Een vacature bij het jonge EPLAN sprak me in 1988 dan ook meteen aan. EPLAN werd opgericht in 1984 en startte in 1986 in Nederland de eerste vestiging buiten Duitsland. Bij deze pioniersorganisatie kon ik, in het verlengde van mijn voorgaande werk, trainingen gaan opzetten voor klanten."
Collegialiteit
"Ik vond de overgang van een grote naar een kleinere organisatie heel prettig. Je schuift problemen niet naar een andere afdeling, maar zet gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen. Kansen voor groei en ontwikkeling heb je vooral zelf in de hand, omdat je meegroeit met de organisatie. Er is geen bureaucratie en je bent overal bij betrokken. Ik zette trainingen op, maar kreeg daarnaast met pre-sales, consulting en techniek te maken.
EPLAN is sterk gegroeid, maar de teamgeest en drive om de klant te helpen zijn gebleven. Er is een sterke collegiale band. Voordat je het vraagt, merkt een collega op dat je iets nodig hebt en helpt je. Van rangen en standen of leeftijdsverschillen merk je weinig, iedereen heeft zijn eigen plek en zijn eigen waarde. Dat is heel prettig voor jonge collega's, die makkelijk en snel een gewaardeerde plek kunnen innemen."
Droom
"Met de spectaculaire lancering van EPLAN Electric P8 in 2006 in Burgers Zoo kwam voor mij een droom uit. Ook veel van de 450 aanwezige klanten vonden het een hoogtepunt; ze hebben het er nog over.
De lancering markeerde een keerpunt richting Smart Industry, waarin data de leidende rol speelt. Ook voor de organisatie was het een omslagpunt. We maakte de transitie van productverkoop naar oplossingen verkoop. Het bracht ons vanuit een strakkere interne organisatie dichter op het primaire proces van onze klanten.
Helaas kreeg ik in die tijd hartproblemen. Op zo'n moment leer je een organisatie pas echt kennen. Ik heb een enorme steun vanuit de hele organisatie ervaren en ik kreeg de ruimte om mijn werkwijze aan te passen aan mijn gezondheidssituatie. Dat kwam tot uiting in de nieuwe functie van Productmarketing Manager, op het snijvlak van techniek, marketing en sales, centraal tussen afdelingen. Op die plek voel ik me thuis. Ik heb er ontzettend veel plezier in klanten te ondersteunen bij het zoeken naar de juiste Smart Industry-oplossingen. Dat blijf ik graag nog doen."