EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen: "Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen”
Gepubliceerd op 11 december 2023 door Marco Theunissen, Office Sales Engineer, EPLAN B.V.
EPLAN stelt de klant centraal. Dat betekent ook dat Sales Engineers bij EPLAN een iets andere aanpak aanhouden. “Wij hebben een adviserende rol. Daar voel ik mij erg prettig bij. Ik zou het vervelend vinden om oplossingen aan te dragen waar een klant weinig aan heeft, puur om te verkopen. Dat zit niet in mij aard,” zegt Marco Theunissen.
In dit blog geeft Marco Theunissen (28), Office Sales Engineer bij EPLAN, een inkijkje in zijn baan: waarom heeft hij voor deze functie bij EPLAN gekozen, wat houdt zijn werk in en wat maakt dit zo interessant?
Meer mogelijkheden
Als creatieveling heeft Marco veel verschillende bijbanen gehad. Zo heeft hij gewerkt in verschillende horecazaken, had hij zijn eigen social media bureau en stond hij in een kledingwinkel. Omdat hij er niet van houdt om stil te zitten, werkt hij momenteel ook op de zaterdagen als barbier in een barbershop.
Sinds 2020 werkt Marco voor EPLAN. In dat jaar rondde hij zijn opleiding Commerciële Economie met een minor Toegepaste Psychologie af. Na twee stages bij Ahold Delhaize en Beter Horen, was het voor hem duidelijk wat hij wilde: zo snel mogelijk aan de slag in een uitdagende sales-functie. Maar wel bij een bedrijf dat qua sfeer en aanpak bij hem past.
Marco: “Een recruiter wees mij op EPLAN. De functie sprak mij aan, EPLAN bood doorgroeimogelijkheden en de mensen gaven mij meteen een goed gevoel. Toch had ik in eerste instantie nog twijfels: wat houdt het EPLAN softwarepakket precies in en voor wie is het bedoeld? Maar nadat ik wat meer onderzoek had gedaan naar industriële automatisering, begon de sector en de software mij steeds meer te fascineren. Ik besefte dat het onbekende mij juist mogelijkheden bood om meer te leren en mijzelf verder te ontwikkelen.”
Sterke klantrelatie opbouwen
Ook de werkwijze van EPLAN past uitstekend bij Marco. Bij EPLAN vormt de behoefte van de klant het startpunt voor sales-medewerkers. Zij verdiepen zich in de klantprocessen en proberen op basis daarvan de best mogelijke oplossing te adviseren. “Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen, om met ze mee te denken en eerlijk te adviseren”, legt Marco uit. “Dat is veel leuker en werkt in mijn ogen ook veel beter dan je blindstaren op verkooptargets. Ik merk dat wij bij EPLAN – juist door de klant centraal te stellen – een sterkere relatie met hen opbouwen. Dat zien we ook duidelijk terug. We krijgen veel waardering van klanten en ze nemen snel contact op om de volgende stap te bespreken.”
Hoe ziet een typische werkdag eruit?
“Mijn dag begint met een lekker bakje koffie op ons saleskantoor. Soms is het ’s ochtends wel spitsuur bij het koffiezetapparaat, maar dat vind ik juist fijn. Zo kan ik aan het begin van de dag meteen even bijpraten met collega’s”, zegt Marco. “Elke dag is anders, maar wel altijd gevuld met intensief klantcontact via de mail, telefoon of Teams. In deze gesprekken vraag ik klanten naar hun wensen of behoeften. Uit dit klantcontact komen weer allerlei acties voort, van het plannen van Account Managers-bezoeken tot het in elkaar knutselen van offertes en najagen van nieuwe kansen. Ook overleg ik vaak met mijn directe sales-collega’s en spar ik met support-medewerkers of consultants over technische zaken.”
Vrijheid, afwisseling en doorgroeien
Marco heeft veel vrijheid in zijn werk. “Naast de vaststaande afspraken vul ik mijn agenda volledig zelf in, dat geeft mij een gevoel van zelfstandigheid. Daarnaast voelt Marco zich thuis bij EPLAN. “Onze bedrijfscultuur is heel open; er is weinig hiërarchie. Iedereen krijgt alle ruimte om zijn mening te geven en eigen ideeën aan te dragen. Wat ik ook leuk vind, is de afwisseling. De ene week maak ik een klantafspraak met een Account Manager en ga ik samen met hem op bezoek. De andere week heb ik veel meetings en spreek ik met verschillende collega’s over de mogelijkheden van het efficiënter inregelen van processen bij de klant.” Tenslotte biedt EPLAN veel kansen aan medewerkers om verder te kunnen groeien. Zo kun je stappen maken in je werk gerelateerde- en persoonlijke ontwikkeling door trainingen en cursussen te volgen. Er zijn talloze mogelijkheden om je netwerk uit te breiden en gaandeweg krijg je steeds meer verantwoordelijkheid over een eigen groep klanten.
Marco heeft zijn loopbaan gestaag opgebouwd. In zijn eerste jaar bij EPLAN heeft hij zich vooral beziggehouden met de branche, klanten en zijn functie. Toen hij dat steeds meer eigen heeft gemaakt, is hij zich gaan verdiepen in de taken van een Account Manager. “Hoe ver liggen die van mijn werk af en wat moet ik weten en kunnen om door te groeien in deze functie? Daarna heb ik meer en meer verantwoordelijkheden op me genomen en zelfstandig klantbezoeken uitgevoerd. En met succes, want vanaf 2024 zet ik de volgende stap bij EPLAN en word ik Account Manager.”
Is werken bij EPLAN wat voor jou? Bekijk de openstaande Sales-vacatures of stuur ons een open sollicitatie.