Meerwaarde in klantproces bereiken
Gepubliceerd op 18 november 2019 door Paulus van Dreumel, Account Manager, EPLAN B.V.
Paulus van Dreumel is bij EPLAN accountmanager machinebouw voor Zuid-Nederland. Hij vindt het geweldig om samen met klanten te sparren over de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
"Mijn achtergrond ligt in de apparaten- en machinebouw in de hightech-regio Eindhoven. Samenwerking met andere bedrijven in het bedrijfsecosysteem is daar erg belangrijk. Vaak ook stellen de klanten van machinebouwers hoge eisen. Het leukste vind ik het om met een engineer, manager of directie van zo'n bedrijf te sparren over de bedrijfsprocessen en over hoe hun systemen zijn opgebouwd. Het is mooi om daarbij inzichten te verschaffen over kostenverlagende en efficiëntieverhogende mogelijkheden die zij nog niet kennen. Zo kun je een stip op de horizon schetsen."
Constant verbeteren
"Eén van de belangrijkste zaken die momenteel spelen is kwaliteitsverhoging door borging: het documenteren van de opbouw van je systeem. Dan zit het niet meer alleen in het hoofd van die engineer die misschien volgende maand een andere baan heeft. Daarbij gaat het om het gebruik maken van standaarden, macro’s, configureren van bouwblokken en het genereren van schema's. Al bij de concept-engineering moet je goed nadenken over hoe je elektrotechniek, mechanica en software het best kunt integreren.
Een enkele keer kom je een bedrijf tegen dat zegt 'ik doe het al twintig jaar zo, dat blijf ik doen'. Daar kom je niet verder. Maar de meeste bedrijven willen wèl constant verbeteren; ze weten vaak alleen niet altijd hoe. In een sessie met zo'n klant loop ik dan de stappen door: hoe werken jullie met EPLAN? Hoe levert Sales de data aan richting Werkvoorbereiding en Productie? Hoe zit de uitwisseling vanuit elektrotechniek met mechanica en software in elkaar? Bouwen jullie je panelen zelf? En uiteindelijk is de belangrijkste vraag: waar willen jullie met het bedrijf naartoe? Daar kun je dan samen een weg in vinden."
Mooi weekritme
"Bij veel bedrijven staat 'configureren' nu nog gelijk aan 'knippen en plakken vanuit bestaande machines'. Daar kom je uiteindelijk niet verder mee. Met een structurele modulaire aanpak wel. Regelmatig krijg je dan het tegenargument 'geen tijd'. Dan leg ik uit dat met één keer tijd vrijmaken je daarna permanent veel tijd bespaart. Je bereikt daarmee voor klanten echte meerwaarde in hun proces.
In en gemiddelde week ben ik maandag op kantoor voor allerlei meetings met collega's – waaronder bijpraten bij de koffiemachine. Van dinsdag tot en met donderdag ben ik op pad, op weg naar nieuwe en bestaande klanten. En vrijdag werk ik thuis offertes uit en plan ik nieuwe afspraken van Maastricht tot Terneuzen. Dat is een weekritme dat me erg goed bevalt."