Renewal manager Ares Hamid: "Vanaf de start voelde ik me een volwaardig lid van het team"
Gepubliceerd op 5 april 2023 door Ares Hamid, Renewal Manager, EPLAN B.V.
Zijn twee stages bij EPLAN bevielen Ares Hamid zo goed, dat hij na zijn studie meteen weer bij EPLAN aan de slag ging. Hij doorliep een internationaal traineeship en ontwikkelde zich daarna tot de eerste EPLAN Renewal Manager wereldwijd. Waarom koos Ares voor EPLAN? En wat maakt dat hij na bijna vijf jaar nog steeds met veel plezier bij ons werkt?
“Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel twijfels had toen ik in 2019 begon aan mijn eerste meewerkstage sales binnendienst. Was de branche niet te technisch?”, zegt Ares Hamid, Renewal Manager & Customer Success Manager bij EPLAN. Maar al snel verdwenen deze twijfels als sneeuw voor de zon. “Voornamelijk omdat ik als stagiair meteen hetzelfde werk deed als de andere salesmedewerkers. Zo werd ik van de ene op de andere dag meegenomen in mailwisselingen en naar klantgesprekken. Daardoor voelde ik me vanaf de start een volwaardig lid van het team. En technische kennis bleek bij lange na niet het belangrijkste, want sales is echt mensenwerk.”
Serieus genomen
Toen Ares begon met zijn meewerkstage hanteerde EPLAN net een nieuwe manier van facturatie: een opdracht werd niet in een keer gefactureerd, maar per uitgevoerde dienst of uitgeleverd product. Daarom vroeg EPLAN hem als stageopdracht om een forecast-model (Order, Intake en Omzet) te ontwikkelen dat aansluit bij de nieuwe facturatiemethode. Ares ontwikkelde een forecast-model in Microsoft Excel waarmee EPLAN de toekomstige omzetstroom gericht kan voorspellen. Deze voorspellingen worden onder andere gebruikt om resources efficiënt in te zetten. “Mijn model wordt nu – ruim vier jaar later – nog steeds gebruikt. Daaruit blijkt wel dat EPLAN stagiaires en starters serieus neemt en inzet voor werkzaamheden die echt businesswaarde toevoegen.”
De toekomst bespreken tijdens de lunchwandeling
Toen Ares na zijn tweede afstudeerstage ging solliciteren, klopte hij eerst bij EPLAN aan. Niet via een uitgebreide procedure op basis van zijn cv-selectie en een fancy brief, maar door middel van een lunchwandeling met de directeur. Daar bespraken zij de opties voor de toekomst. Bij sales was toen geen functie vrij, maar wel in het traineeship. “Dit is typerend voor de open cultuur bij EPLAN. Je kunt altijd bij iedereen aankloppen en de lijntjes zijn kort”, vertelt Ares. Dat geldt niet alleen voor het contact met leidinggevenden, maar ook met collega’s op andere afdelingen. “Iedereen is aanspreekbaar. Als ik een vraag voor marketing heb, loop ik naar de overkant. Dat is wat makkelijker dan mailen.”
Vrijheid
In zijn huidige functie als Renewal Manager is Ares verantwoordelijk voor het verbeteren van de klanttevredenheid. “Het is mijn taak om de klanttevredenheid te verhogen, zodat klanten jaarlijks weer voor EPLAN kiezen. Hoe ik daarbij te werk ga, is erg flexibel. Deze vrijheid spreekt mij erg aan en haalt het beste in mij naar boven.” Niet alleen Ares, maar ook zijn collega’s zijn vrij om hun functie grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. “Begrijp me niet verkeerd; iedere sales-, marketing- of support-medewerker heeft wel zijn eigen taken, maar daarnaast mag je zelf bepalen hoe je jouw werkzaamheden aanpakt. Heb je een goed idee – bijvoorbeeld voor een nuttige training of nieuwe, efficiënte werkwijze? Dan staat iedereen daarvoor open.”
De vrijheid en open cultuur bood Ares de ruimte om zijn ambities, zowel als Binnendienst Medewerker als Renewal Manager, op zijn geheel eigen manier waar te maken. “Zo moet ik nu klanten helpen om met de EPLAN oplossingen zo succesvol mogelijk te zijn. Dat is een heel brede taak, die ik zelf mag invullen. Juist dat maakt mijn werk als Renewal Manager zo interessant.”
Is werken bij EPLAN wat voor jou? Bekijk welke vacatures er openstaan of stuur ons een open sollicitatie