EPLAN Office Assistent Petra Willemsen: "Werk met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en eigen initiatief"

Gepubliceerd op 13 november 2023 door Petra Willemsen, EPLAN B.V.

Hoe kunnen we nog klantvriendelijker zijn naar onze klanten? En welke werkprocessen kunnen efficiënter? Met haar 15 jaar ervaring bij EPLAN doet Petra Willemsen (61) meer dan een gemiddelde Office Assistent. In dit blog lees je wat zij als Office Assistent-plus doet en wat haar werk zo interessant en afwisselend maakt.

Petra Willemsen heeft al een lange loopbaan achter de rug. Nadat ze in de jaren 70 haar MAVO-diploma behaalde, begon ze meteen met werken. Ondertussen volgde ze in de avonduren diverse trainingen waaronder NIMA A en B. Om op haar werk te komen, moest ze flinke afstanden afleggen. “Jarenlang heb ik in Veenendaal en daarna in Arnhem gewerkt, dan zat ik dagelijks al snel een paar uur in de auto en het openbaar vervoer. Eigenlijk zonde van mijn tijd. Dat besefte ik nog meer toen ik kinderen kreeg. Daarom ben ik toen overgestapt naar een andere werkgever in de buurt en heb ik me voorgenomen om de rest van mijn werkende leven lekker dichtbij huis te gaan werken. Dat doe ik nu ook, binnen acht minuten fiets ik van huis naar werk. Op de fiets is het makkelijk afschakelen met mijn kop in de wind, heerlijk!”

Typische werkdag

Sinds eind 2008 werkt Petra bij EPLAN als Office Assistant. Dat doet ze parttime, 27 uur per week verdeeld over vier dagen. In haar team werkt ze samen met vijf andere collega’s en verzorgt ze de orderverwerking, facturatie en registratie van de licenties. Ook maakt Petra rapportages, lijsten en overzichten voor collega’s op andere afdelingen. “Ik start mijn werkdag meestal met het beantwoorden van de binnengekomen mails in de verschillende mailboxen. Dit zijn uiteenlopende vragen die ik uitpluis en vervolgens beantwoord of doorzet”, zegt Petra. “Daarna pak ik de binnengekomen opdrachten en bestellingen op, die direct worden gefactureerd en geregistreerd. Dit is een groot gedeelte van mijn dagelijkse werkzaamheden, maar zeker niet alles. Want daarnaast heb ik twee keer per week een projectdag.”

Wat kan efficiënter?

Een projectdag… wat is dat en wat doe je op zo’n dag? Petra legt uit: “Op een projectdag duik ik dieper in onze organisatie. Dan houd ik mij bezig met het bedenken of bepaalde processen efficiënter kunnen. Kunnen we bijvoorbeeld het aantal binnenkomende vragen verminderen en zo ja hoe? Is het misschien slim om informatie die vragen oproept vooraf te delen met onze – interne of externe – klanten? Ook maak ik bepaalde rapportages. Daarvoor gebruik ik Excel. Met dit programma kan je echt hele mooie en ook nog eens nuttige dingen maken. Deze sheets gebruik ik als hulpmiddel om conclusies te trekken over de efficiëntie van werkprocessen en om verbeteringen voor te stellen. Een ander belangrijk aspect van mijn werk is de communicatie met ons hoofdkantoor. Daar wordt de ICT verzorgd, dus als we veranderingen in de werkwijze willen doorvoeren, hebben we hun ondersteuning nodig.”

Vrijheid, verantwoordelijkheid en eigen initiatief

“De afwisseling. Dat is een van de dingen die mijn werk zo leuk maakt. Naast mijn vaste werkzaamheden heb ik alle vrijheid om te kijken naar zaken die sneller en makkelijker kunnen. Dat doe ik eigenlijk voortdurend, niet alleen op projectdagen. Ik speur continu naar taken die binnen de organisatie efficiënter kunnen. Dat eigen initiatief wordt gewaardeerd en geeft mij verantwoordelijkheid.” Als ander pluspunt van haar werk noemt Petra de samenwerking met collega’s. “Ik ben onderdeel van een hecht team, met leuke collega’s en een sfeer waarin iedereen elkaar helpt en het onderlinge contact heel goed is. Contact is sowieso heel belangrijk in mijn werk, want ons team communiceert veel met andere EPLAN-afdelingen en is eigenlijk de spin in het web. Ook ben ik heel tevreden over secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo volg ik regelmatig workshops over voeding, slaap en werkdruk, mogen wij gratis naar de sportschool in de buurt en krijgen wij meermaals per jaar een stoelmassage aangeboden.”

Hoewel Petra het grootste deel van haar loopbaan al achter zich heeft liggen, heeft ze nog steeds ambitie en krijgt ze ook alle ruimte om deze te realiseren. Petra: “EPLAN benut mijn ervaring; ik heb alle vrijheid om mee te denken hoe wij als organisatie nog klantvriendelijker in de markt kunnen opereren en het de klant nog meer naar de zin kunnen maken. Dat is goed voor EPLAN en biedt mij steeds weer nieuwe uitdagingen.”

Is werken bij EPLAN wat voor jou? Bekijk welke vacatures er openstaan of stuur ons een open sollicitatie.

Auteur

Petra Willemsen

EPLAN B.V.

Werken bij EPLAN?

WEPLAN! Iedere dag werken wij samen met veel passie aan mooie projecten voor toonaangevende bedrijven. Samen met onze klanten kijken wij continu naar de mogelijkheden om engineeringsprocessen te optimaliseren. Om dit mogelijk te maken staat jouw talent voorop en bieden wij jou tal van mogelijkheden om jouw talent verder te ontplooien.

Bekijk de vacatures

Ontdek het EPLAN team!

Meer blogs

Support Engineer Roy Jansen beantwoordt de vraag achter de vraag

Support Engineer Roy Jansen beantwoordt de vraag achter de vraag

Het zijn gouden tijden voor engineers: door de voortschrijdende technologie biedt hun vak steeds meer mogelijkheden. Daarnaast groeit de vraag naar technische personeel. Leuk werk genoeg dus! Waarom koos Support Engineer Roy Jansen uit alle openstaande vacatures juist voor Eplan?
Meer lezen
EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen:

EPLAN Office Sales Engineer Marco Theunissen: "Het geeft mij veel energie om klanten echt te helpen”

EPLAN stelt de klant centraal. Dat betekent ook dat Sales Engineers bij EPLAN een iets andere aanpak aanhouden. “Wij hebben een adviserende rol. Daar voel ik mij erg prettig bij. Ik zou het vervelend vinden om oplossingen aan te dragen waar een klant weinig aan heeft, puur om te verkopen. Dat zit niet in mij aard,” zegt Marco Theunissen.
Meer lezen
EPLAN Office Assistent Petra Willemsen:

EPLAN Office Assistent Petra Willemsen: "Werk met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en eigen initiatief"

Hoe kunnen we nog klantvriendelijker zijn naar onze klanten? En welke werkprocessen kunnen efficiënter? Met haar 15 jaar ervaring bij EPLAN doet Petra Willemsen (61) meer dan een gemiddelde Office Assistent. In dit blog lees je wat zij als Office Assistent-plus doet en wat haar werk zo interessant en afwisselend maakt.
Meer lezen
EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel:

EPLAN Account Manager Paulus van Dreumel: "Ik vertel het EPLAN verhaal vanuit een andere hoek"

Als EPLAN Accountmanager regio Zuid Machinebouw komt Paulus van Dreumel bij veel bedrijven over de vloer. Soms omdat ze hem uitnodigen en soms omdat hij zelf contact zoekt, maar altijd met een dosis gezonde interesse in hun organisatie en werkwijze. Wat voor gesprekken voert hij daar en wat vindt hij zo interessant aan zijn werk?
Meer lezen
Renewal manager Ares Hamid:

Renewal manager Ares Hamid: "Vanaf de start voelde ik me een volwaardig lid van het team"

Zijn twee stages bij EPLAN bevielen Ares Hamid zo goed, dat hij na zijn studie meteen weer bij EPLAN aan de slag ging. Hij doorliep een internationaal traineeship en ontwikkelde zich daarna tot de eerste EPLAN Renewal Manager wereldwijd. Waarom koos Ares voor EPLAN? En wat maakt dat hij na bijna vijf jaar nog steeds met veel plezier bij ons werkt?
Meer lezen
Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Stagiair Daniël van Kooi: “Stage was leerzaam en super leuk.”

Wat er zo leuk is aan stagelopen? Je leert bedrijven kennen die je anders nooit zou leren kennen. Zoals EPLAN. Daniël van Kooi, derdejaars student commerciële economie, mocht vijf maanden meedraaien op de afdeling Sales binnendienst en raakte gefascineerd door deze nieuwe wereld. Zou hij bij EPLAN willen werken? “Nou, als ze het vragen, ga ik daar echt heel serieus over nadenken.”
Meer lezen
EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland scoort top 10 positie Best Workplaces van Nederland

EPLAN Nederland is officieel benoemd tot Best Workplace door Great Place to Work! Op maandag 30 mei 2022 kregen we het officiële certificaat overhandigd en veroverde EPLAN de zesde plek in de top 10 van Best Workplaces in Nederland. Een benoeming om trots op te zijn, maar waarom vinden we dat eigenlijk zo belangrijk? Directeur Roger Scholtes en Manager HR André Verstegen leggen het uit.
Meer lezen
Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Een solide basis en waarmaken wat je belooft

Ruim dertig jaar is in de wereldgeschiedenis niet zo lang. Maar in de wereld van de software staat drie decennia geleden min of meer gelijk met terug naar de steentijd. Ik kijk met genoegen terug op een tijd waarin EPLAN als pionier in Nederland voet aan de grond probeerde te krijgen. Dat lukte door waar te maken wat in de brochure stond.
Meer lezen
Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Wim Veenvliet zoekt de perfecte match

Sinds kort is Wim Veenvliet voor Rittal en EPLAN op zoek naar passende kandidaten om vacatures te vervullen. Hij kende beide organisaties al, dus weet dat hij op zoek is naar schaarse vaardigheden. “Je gaat uit van harde competenties op een CV, maar het draait uiteindelijk om de soft skills. Die komen pas in een gesprek naar voren.”
Meer lezen
Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Een kijkje in het leven van een EPLAN Application Consultant

Peter Hooimeijer is sinds 2009 bij EPLAN application consultant voor heel Nederland. De variatie en de vrijheid die deze functie met zich meebrengt zorgt ervoor dat Peter elke dag met veel plezier naar zijn werk gaat.
Meer lezen
Twee bedrijven, één doel

Twee bedrijven, één doel

Rittal en Eplan maken samen onderdeel uit van de Friedhelm Loh Group. Beide bedrijven zijn gevestigd in hetzelfde gebouw in Zevenaar. Voor Debbie Bujak, marketing communicatiespecialist bij EPLAN en Jisca Wemmers, marketing communicatiemedewerkster bij Rittal, is samenwerken dan ook vanzelfsprekend. ''Het is prettig om ideeën te kunnen uitwisselen", zegt Jisca. Debbie bevestigt: "Samen sta je sterk, je stuwt elkaar op naar een hoger niveau."
Meer lezen
Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Gezamenlijk de schouders eronder om de klant te helpen

Toen Productmarketing Manager Ernest Kappers bij EPLAN kwam, stond industriële software nog in de kinderschoenen. Na meer dan dertig jaar werkt hij hier nog met evenveel plezier en enthousiasme. De Smart Industry-revolutie motiveert hem om oplossingen dicht bij het primaire proces van de klant te bieden.
Meer lezen
Je kunt veel kanten op

Je kunt veel kanten op

In september 2018 werd medewerker Marketing en Communicatie Esmée Heijneman gevraagd om trainee te worden. Dat deed ze graag - en ze kreeg geen spijt. Heijneman, opgeleid in International Communication & Media aan de Hogeschool Utrecht, leerde het afgelopen jaar veel. En ze kijkt nu al uit naar een weekje meelopen op de afdeling Marketing en Communicatie in Engeland.
Meer lezen
Buiten je comfortzone leer je veel

Buiten je comfortzone leer je veel

Mike van Koppenhagen is Inside Sales Representative bij EPLAN. Sinds vorig jaar is hij scrum master. Een leerzame en waardevolle ervaring.
Meer lezen
Meerwaarde in klantproces bereiken

Meerwaarde in klantproces bereiken

Paulus van Dreumel is bij EPLAN accountmanager machinebouw voor Zuid-Nederland. Hij vindt het geweldig om samen met klanten te sparren over de optimalisatie van bedrijfsprocessen.
Meer lezen
Ontmoet ons HR-team

Ontmoet ons HR-team

HRM van EPLAN kenmerkt zich door persoonlijke benadering, passend bij een klein bedrijf en de professionaliteit, die behoord bij een groot bedrijf. Het HR-team werkt in deze twee werelden aan succes met fitte en gemotiveerde medewerkers.
Meer lezen
Process Consulting
Engineering Software
Implementation
Global Support