Wim Veenvliet zoekt de perfecte match
Gepubliceerd op 26 november 2020 door Wim Veenvliet, Recruiter, EPLAN B.V.
Sinds kort is Wim Veenvliet voor Rittal en EPLAN op zoek naar passende kandidaten om vacatures te vervullen. Hij kende beide organisaties al, dus weet dat hij op zoek is naar schaarse vaardigheden. “Je gaat uit van harde competenties op een CV, maar het draait uiteindelijk om de soft skills. Die komen pas in een gesprek naar voren.”
Zorgvuldigheid is erg belangrijk binnen werving en selectie, vindt Veenvliet. “Te vaak worden kandidaten nogal vrijblijvend gesproken - en te kort om een goed beeld van hen te krijgen”, zegt hij – en hij weet waarover hij het heeft. Veenvliet heeft vijfentwintig jaar ervaring in de arbeidsbemiddeling, waarvan de laatste zeven jaar als zelfstandige.
Hij neemt voor Rittal en EPLAN het stokje over van Marc Zweers en streeft dezelfde werkwijze na. Net als Marc werkt hij direct namens de beide bedrijven, onder hun naam en logo, als hij op zoek gaat naar kandidaten. “Ook toen Marc hier werkte was ik al betrokken bij die samenwerking.”
Wat zijn onderscheidend vermogen is? “Een perfecte match tussen kandidaat en organisatie. Dat is belangrijker dan harde kwalificaties, het gaat om een goede fit voor Rittal en EPLAN. Voor kandidaten betekent dat: zoeken naar wat je echt gelukkig maakt in je werk. Het is uiteindelijk een kwestie van verwachtingen afstemmen.”
Techniek en communicatie
De zoektocht begint voor Veenvliet bij een goede inventarisatie van de functie. “Rittal en EPLAN zijn weliswaar zusterbedrijven, maar ze hebben toch een verschillend profiel. Iemand kan bij Rittal en niet bij EPLAN passen - en andersom.” Rittal is gericht op solution selling via de juiste producten, bij EPLAN oplossingen is consultancy belangrijk. “Dat laatste betekent dat kandidaten de harde techniek verlaten voor een adviesrol op technische basis. Daarnaast moeten ze ook nog commerciële feeling hebben.”
Technische kennis en communicatieve vaardigheden moeten samengaan om klanten te leren hoe ze het beste met Rittal en EPLAN kunnen werken. Veenvliet: “Kandidaten op het snijvlak van techniek en goede soft skills zijn niet zo makkelijk te vinden. En je merkt pas als je met iemand in gesprek gaat of hij of zij dat kan. Aan een CV zie je dat niet. De sleutel ligt bij inhoudelijk enthousiasme over het vak, een open houding, intrinsieke kennis en drive.” Dat is de commerciële feeling waarover Veenvliet het heeft.
Blijft boeien
Veenvliet beoordeelt sollicitaties en gaat daarnaast op basis van functiecriteria actief sociale media op om te zoeken naar geschikte kandidaten. “Die hoeven vaak niet per se een andere baan. Maar als je het gesprek aangaat, kun je hen soms overtuigen dat ze bij Rittal of EPLAN nog beter tot hun recht komen.”
Het voordeel van de actieve benadering, zegt Veenvliet, is dat je als organisatie zelf bepaalt hoe hoog je de lat legt voor de kandidaten die je wilt. “Het zijn twee mooie bedrijven om voor te werken. Voor beide gaat het om maatwerk in de zoektocht naar de match tussen functie en kandidaat. Dat blijft voor mij altijd boeiend.”
“Een perfecte match tussen kandidaat en organisatie is net zo belangrijk als harde kwalificaties”
“De sleutel ligt bij inhoudelijk enthousiasme over het vak, een open houding, intrinsieke kennis en drive”